Kompetencje miękkie w CV – jak je opisać?
Wiedza i kwalifikacje kandydatów mają duże znaczenie dla pracodawców, ale liczą się też kompetencje miękkie. Zaliczamy do nich m.in. kreatywność oraz odporność na stres. Zarówno kompetencje miękkie, jak i twarde wpływają na jakość wykonywanej pracy.
Zasady pisania o kompetencjach miękkich
Uwzględniając kompetencje miękkie w CV, należy pamiętać o:
- przedstawianiu prawdziwych informacji
Szczerość i autentyczność osoby zainteresowanej posadą łatwo zweryfikować np. w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. Warto zachować wiarygodność, by nie stracić zaufania rekrutera i szansy na pracę.
- nieszablonowym podejściu i przykładach
Komunikatywność, kreatywność i motywacja – te umiejętności wymienia w CV wiele osób. Pracodawca doceni te kompetencje wtedy, gdy zostaną poparte konkretnymi przykładami.
Jak opisać umiejętności miękkie?
Poza wyliczeniem nazw umiejętności w odpowiedniej rubryce CV, warto udowodnić ich posiadanie za pomocą przykładów. Mogą znajdować się one w miejscu przeznaczonym do opisu doświadczenia zawodowego i osiągnięć.
- Zdolności przywódcze
To umiejętność przydatna m.in. podczas kandydowania na stanowisko kierownicze. Można wspomnieć o niej, pisząc: „W studenckim kole naukowym zarządzałem/zarządzałam 10 – osobowym zespołem”.
- Twórcze myślenie
Kreatywność dobrze jest opisać następująco: „Na studiach stworzyłem/stworzyłam innowacyjny projekt pt. „X””.
- Komunikatywność
Cecha pożądana m.in. w kontaktach z klientami, którą można przedstawić: „W firmie X współpracowałem/współpracowałam z Y klientami, co zwiększyło zyski firmy o Z%”.
Rozwój umiejętności miękkich
Dobrze jest rozwijać kompetencje miękkie poprzez działanie, np. zdobywając doświadczenie zawodowe. Można też samodzielnie zadbać o ten aspekt, m.in. podczas wykonywania codziennych czynności.
- Odporność na stres
Radzenie sobie ze stresem ułatwia aktywność fizyczna oraz techniki oddechowe.
- Umiejętność negocjacji
Poznanie technik negocjacyjnych umożliwiają liczne książki, m.in. Techniki negocjacji. Jak odnieść sukces w negocjacjach (Björn Lundén, Lennart Rosell).
- Organizacja czasu
W zarządzaniu czasem pomocna jest m.in. technika Pomodoro, zgodnie z którą należy pracować nieprzerwanie przez 25 minut, a następnie pozwolić sobie na 5-minutową przerwę.
Tekst powstał we współpracy z pracuj.pl