fbpx

Proaktywność studentów kluczem do sukcesu

Rosnąca konkurencja na rynku pracy motywuje uczniów i studentów do podejmowania przemyślanych decyzji dotyczących wyboru drogi zawodowej oraz proaktywności już na etapie studiów. Poszukując okazji do zdobycia doświadczenia warto przyjrzeć się programowi Southwestern Advantage, który od lat daje młodym ludziom szansę na zdobycie cennych kompetencji.

Proaktywność studentów jest uważana w dzisiejszych czasach za jeden ze skuteczniejszych sposobów na powodzenie kandydata wkraczającego na rynek pracy. Od początku kariery zawodowej wymaga się od młodych adeptów szerokiego wachlarza umiejętności. Ukończone studia nie są już wystarczające, ponieważ nie dają gwarancji zdobycia cennych kompetencji, zarówno twardych, jak i miękkich. Dlatego coraz więcej młodych ludzi, już w czasach studenckich, poszukuje możliwości zdobycia, tak pożądanej przez pracodawców, praktycznej wiedzy w różnych dziedzinach. Pozyskane doświadczenie pozwala udzielić odpowiedzi na częste pytanie rekruterów “Jaka jest Twoja największa lekcja?”. – Żeby na nie odpowiedzieć, trzeba takie lekcje odrobić, to znaczy doświadczyć, czasem boleśnie, i wyciągnąć wnioski – podkreśla Anna Karecka , trener z 25-letnim doświadczeniem menadżerskim w systemie Coca-Cola na stanowiskach Dyrektora ds. HR i Dyrektora ds. Rozwoju i Coachingu oraz wykładowca MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania PAM Center.

Naprzeciw współczesnym wyzwaniom, stawianym przez rynek, wychodzą organizatorzy programu studenckiego – Southwestern Advantage. Projekt ten został stworzony przez amerykańskie wydawnictwo zajmujące się dystrybucją podręczników edukacyjnych w systemie “od drzwi do drzwi”. Zanim jednak kandydaci zakwalifikują się do projektu, muszą przejść czteroetapowy proces rekrutacyjny, a następnie szereg szkoleń przygotowujących do pracy w sprzedaży. Pierwsze odbywają się jeszcze w kraju – dotyczą przedsiębiorczości i przywództwa. Kolejne kilkudniowe szkolenia przeprowadzane są w czerwcu w Nashville. Kompleksowo przygotowani uczestnicy wyruszają w podróż do przydzielonego im przez organizatorów stanu, poznają rodzinę, z którą będą mieszkać przez trzy miesiące, i wykorzystują zdobytą wcześniej wiedzą w praktyce, podczas pracy.

Doświadczenia związane z rozmową rekrutacyjną, przełamywaniem barier językowych oraz poznawaniem nowego kraju kształtują charakter i przygotowują na kolejne wyzwania czekające w Ameryce, a następnie w życiu. – Uczestniczenie młodych ludzi, studentów w tego typu programach stwarza niesamowitą okazję aby sprawdzić się w zmianie, w niepewności, podejmując wyzwania, biorąc odpowiedzialność za własne decyzje. Powoduje to, że dojrzałość zawodowa i życiowa uczestników a więc ich atrakcyjność na rynku pracy diametralnie wzrasta – tłumaczy ekspertka, Anna Karecka. Zgadzają się z tym uczestnicy projektu Southwestern Advantage, którzy jako młodzi ludzie zaryzykowali, biorąc w nim udział, a obecnie spełniają swoje zawodowe cele. Jak twierdzą – decyzja o wyjeździe była jedną z najlepszych w ich życiu. Pomimo początkowej niepewności i lęku, dziś wiedzą, że odnoszone sukcesy zawdzięczają proaktywności w czasach studenckich.

Przemek Stanisz po raz pierwszy wyjechał do Ameryki piętnaście lat temu. W projekcie wziął udział pięciokrotnie, i, jak twierdzi, od tamtej pory potrafi sprzedawać, nie będąc nachalnym akwizytorem, ale przede wszystkim wyrozumiałym słuchaczem, skupiającym się na potrzebach klienta. Dodatkowo nauczył się zarządzać zespołem, tak, aby nie poganiać osób do pracy, lecz dostrzegać ich potrzeby i wspólnie realizować indywidualne ambicje. Stopniowo przyzwyczajał się do pracy pod presją czasu i neutralizowania stresu. Uczył się kontrolować emocje i odpowiednio kierować swoje skupienie. Stał się odpowiedzialny za swoją pracę, produkty oraz dawane obietnice. Po studiach założył agencję reklamową, którą prowadzi od jedenastu lat. Jak sam podkreśla – warto pamiętać, że wyjazd to tylko narzędzie. Wykorzystane we właściwy sposób, połączone z dużym wysiłkiem i ciężką pracą, może dać zaskakujące efekty. Trzeba tylko być gotowym podjąć ryzyko.

Podobnymi spostrzeżeniami dzieli się Adrianna Ostrowicka – wielokrotna uczestniczka projektu, obecnie pracująca jako geodetka. Wzięła udział w projekcie, ponieważ chciała poznać Amerykanów. Po przyjeździe do Stanów nie zawsze było idealnie. W czasie projektu pojawiały się momenty, kiedy czuła się osamotniona, zmęczona, niepewna swoich możliwości, jednak te chwile rozwijają najbardziej. – Najważniejsze, aby iść zawsze do przodu. Wtedy rośniemy w siłę, która zostaje w nas na całe życie. Budujemy charakter, pewność siebie. Biorąc udział w projekcie uczysz się pracować na swój własny biznes. Uczysz się tego od podstaw i w praktyce. Odpowiadasz za wszystko. Ile zarobisz, ile wydasz. Jesteś panem własnego losu – dodaje była uczestniczka.

Każdy z nas, obierając własną drogę zawodową, stara się zdobyć kompetencje pozwalające wyróżnić się na rynku pracy. Istnieje jednak grupa umiejętności pożądanych wśród kandydatów aplikujących na każde stanowisko. Wśród nich znaleźć możemy: umiejętność pracy pod presją czasu, w zmiennych warunkach, kreatywność, efektywne zarządzanie czasem, umiejętność planowania pracy, komunikatywność, rzetelność, i wiele innych. Wszystkie te kompetencje można zdobyć dzięki aktywności w czasie studiów. Choć warto pamiętać, że proaktywność to nie tylko kompetencje, ale przede wszystkim doświadczenie, będące najlepszą lekcją życia.

Southwestern Advantage jest firmą wydawniczą i szkoleniową działającą od ponad 160 lat, jej siedziba znajduje się w Nashville, w stanie Tennessee. Southwestern Advantage od wielu lat kieruje międzynarodowym programem typu work&travel, którego celem jest pomaganie młodym ludziom w zdobywaniu doświadczeń z zakresu sprzedaży. Misją SWA jest kształcenie przedsiębiorców oraz wspieranie studentów w budowaniu niezależności finansowej – każdy uczestnik programu bierze udział w profesjonalnych szkoleniach oraz ma zapewnioną opiekę mentorską, dzięki czemu podczas kilku wakacyjnych miesięcy jest w stanie wygenerować realny przychód. Od 2012 roku SWA działa również w Polsce, a z sezonu na sezon zainteresowanie programem rośnie. Rokrocznie w SWA bierze udział prawie 3 tysiące studentów z całego świata.