fbpx

Rozmowa kwalifikacyjna – jak się przygotować?

Czas rozmowy kwalifikacyjnej to kolejny etap w procesie rekrutacji, podczas którego oceniana jest Twoja kandydatura. Już w momencie rozmowy telefonicznej i zaproszenia na spotkanie – poddawane są ocenie język i Twoja kultura osobista. Od samego początku bardzo ważne jest to, w jaki sposób się wypowiadasz i jak zachowujesz, dlatego dobrze jest wiedzieć jak najlepiej przygotować się do pierwszego spotkania.

W tym artykule przedstawiamy Ci kilka sprawdzonych sposobów.

Punkt 1.: Przegląd oferty pracy, której dotyczy rozmowa.

Na początek przejrzyj ofertę pracy i przypomnij sobie treść oferty na którą wysłałaś/eś swoją aplikację. Pomoże Ci to lepiej przygotować się do rozmowy. Zastanów się, które z Twoich doświadczeń pomoże Ci odnaleźć się na nowym stanowisku pracy. Wypisz zakres obowiązków oraz wymagania. Przeanalizuj, które z oczekiwań pracodawcy spełniasz. Weź kartkę, długopis i wypisz je, a następnie przygotuj swoją najlepszą prezentację.
Jak to zrobić?
Podawaj przykłady z życia zawodowego. Jeżeli dotychczas nie pracowałeś/aś – posiłkuj się doświadczeniem, które zdobyłeś/aś na przykład podczas projektów na studiach. Dokładnie przeanalizuj, czym możesz się pochwalić. Za każdym razem staraj się argumentować popartymi przykładami cechę oraz umiejętność, którą chcesz zaznaczyć. Masz z tym trudność? Zastanów się czym możesz do siebie przekonać pracodawcę? Co najlepiej potrafisz? Co robisz z największą pasją i zaangażowaniem? Czy jesteś w stanie uzasadnić odpowiedź na to pytanie? Jeżeli nadal masz z tym kłopot, to koniecznie musisz nauczyć się mówić o swoich umiejętnościach! Gwarantujemy Ci, że masz ich naprawdę sporo!

Weź kartkę, długopis i napisz, co Cię wyróżnia. Podejdź do tego zadania poważnie i zrób to właśnie teraz
……………….………………….…………….………………….….………………………….………….………………….…………….………………….….………………………….………………….…………….………………….….……………….……………………………….

Zadanie wykonane? Możesz przejść do następnego punktu:

Punkt 2.: Dowiedz się o czym powinieneś/powinnaś pamiętać przed spotkaniem.

Podpowiadamy:

  1. Zbierz najważniejsze informacje o firmie
    Im więcej wiesz o miejscu pracy i stanowisku, tym łatwiej będzie Ci przekonać przyszłego pracodawcę do tego, że jesteś osobą, której poszukuje.Co warto wiedzieć?
  • Poznaj wartości firmy. Dzięki temu dowiesz się, czy utożsamiasz się z przyszłym miejscem pracy.
  • Poznaj obszar działalności. Czym się zajmuje? Jakie oferuje produkty i usługi? W jakiej branży funkcjonuje? Dowiedz się o wszystkich dostępnych nowościach.
  • Przejrzyj dostępne oferty pracy i dowiedz się o innych prowadzonych rekrutacjach.

Skąd możesz zdobyć takie informacje? Zrób research!
Porozmawiaj ze znajomymi, przeczytaj informacje na stronie internetowej i odwiedź profil firmy w serwisie Facebook i LinkedIn. Większość firm prowadzi komunikację z klientem w internecie – wykorzystaj tę wiedzę z korzyścią dla siebie.

2. Poznaj swoje CV
Przypomnij sobie swoje najważniejsze sukcesy, osiągnięcia, umiejętności oraz mocne strony, które uwzględniłeś/aś w dokumencie aplikacyjnym. Z pozoru banalne, choć nie zawsze oczywiste – dobra znajomość własnego CV pozwoli Ci na swobodę wypowiedzi.

Masz problem ze swoim dokumentem? Przeczytaj artykuł, w którym napisaliśmy jakie elementy obowiązkowo powinny znaleźć się w CV, a z czego raczej warto zrezygnować. Artykuł: Co powinno znaleźć się w CV?

Pamiętaj! – do każdej wymienionej podczas spotkania cechy, czy umiejętności podaj przykład bądź przypomnij o sytuacji z przeszłości, w której miałeś okazję wykorzystać swoje mocne strony.

3.  Przygotuj pytania
Na pewno jest coś o co chcesz zapytać. Może interesuje Cię czy firma inwestuje w rozwój pracowników? Jak wygląda typowy dzień pracy na stanowisku, o które się ubiegasz? Jakie możliwości rozwoju i awansu zawodowego umożliwia pracodawca?
Pamiętaj, aby uważnie słuchać podczas rozmowy. Jeżeli w trakcie spotkania padła już odpowiedź na pytanie, które wcześniej przygotowałeś/aś – nie zadawaj go ponownie. Będzie to świadczyło o Twoim braku skupienia. Możesz wcześniej przygotować sobie listę pytań – z pewnością nic ważnego Ci nie umknie. Przygotuj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Istnieje szereg pytań, na które możesz przygotować swoją odpowiedź.

Które to pytania?

  • Związane z Twoimi umiejętnościami, mocnymi stronami oraz doświadczeniem, np. Jakie są Pana/Pani mocne strony?
    Odpowiadając nawiąż do mocnych stron, które będą przydatne na stanowisku pracy, na które aplikujesz.
  • Związane z zarobkami np. Ile chciałby/ chciałaby Pan/Pani zarabiać?
    Odpowiadając sprawdź ile zarabia się na danym stanowisku, przeanalizuj ile Ty chciałbyś zarabiać, porównaj kwoty i podaj liczbę zbliżoną.
  • Związane z efektywnością Twojej pracy np. Proszę opowiedzieć Nam o swoim największym sukcesie zawodowym?
    Odpowiadając zastanów się, jak udało Ci się osiągnąć sukces oraz jaki był tego efekt.

Spotkanie z rekruterem to Twój czas, więc postaraj się go jak najlepiej wykorzystać. Przygotuj się. Rekruter chce Cię poznać. Najbardziej interesują go Twoje kwalifikacje, doświadczenie oraz umiejętności – więc zawsze staraj się odpowiadać na temat. Pomimo tego, że jest to rozmowa o pracę – nie zapominaj o pozytywnym nastawieniu oraz uśmiechu. Podczas spotkania ważne jest co wiesz o sobie, więc poznaj siebie z jak najlepszej strony! Miej w pamięci swoją drogę zawodową: nazwę poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, przypomnij sobie sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy. Nie unikaj pytań trudnych – postaraj się znaleźć rozwiązanie. Jeżeli nie jesteś pewien/pewna odpowiedzi – nie udawaj, że wiesz wszystko. Szczerość to podstawa.

Chcesz sprawdzić, co dokładnie przygotować przed spotkaniem? Pobierz swoją checklistę i o niczym nie zapomnij.
Chcesz porozmawiać o procesie rekrutacyjnym? Umów się na spotkanie. W przypadku pytań, pozostajemy w kontakcie: kariera@uni.opole.pl.